Ústřední ředitel ČOI Mojmír Bezecný po získání prvotních informací od novináře Janka Kroupy o možném korupčním jednání některých inspektorů, působících na inspektorátu pro Jihomoravský a Zlínský kraj, bezprostředně navštívil tento inspektorát, aby se seznámil se situací. Na pokyn ústředního ředitele byl zahájen mimořádný audit a hloubková kontrola činnosti RI v Brně, která už začala pracovat. Česká obchodní inspekce je připravena spolupracovat s Policií ČR i státním zastupitelstvím.
Ústřední ředitel ČOI Mojmír Bezecný k tomu dodává: „Korupční jednání v jakékoli rovině je zcela nepřípustné a nikdy jsem je netoleroval. Odsuzuji je o to víc, pokud by se mělo jednat o korupční jednání inspektorů České obchodní inspekce. Zatím jsem nebyl seznámen s žádným přímým důkazem, který by takovému jednání nasvědčoval. Pokud by se však skutečně prokázalo, neumím si představit další působení takového inspektora v našem týmu.“ Ústřední ředitel Mojmír Bezecný současně vyzývá obchodníky, pokud se skutečně setkali s korupčním jednáním inspektorů ČOI, aby se neváhali obrátit na speciální emailovou adresu určenou pro tyto účely Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript., případně na Ústřední inspektorát České obchodní inspekce jakýmkoli jiným způsobem.
Inspektoři, kterých se podezření z korupce podle reportéra Janka Kroupy týká, jsou v současné době postaveni mimo kontrolní činnost do vyšetření případu.
Spotřebitelé se často setkávají s nevolí obchodníků, pokud při třetí reklamaci zboží požadují odstoupení od kupní smlouvy. Kdo má pravdu? Za jakých podmínek můžeme podle zákona uplatnit právo na odstoupení od smlouvy? A rozlišuje se mezi tím, zda se vady objeví na věci samotné nebo na jejím příslušenství?
Pravidlo třikrát a dost neplatí při reklamacích absolutně, ale za určitých podmínek ano. „V ustálené soudní praxi se dovozuje, že právo na výměnu zboží nebo na odstoupení od smlouvy z důvodu opětovného výskytu vady můžeme uplatnit při oprávněné reklamaci třetí stejné vady, která byla již dvakrát opravována a znovu se na zboží vyskytla,“ vysvětluje Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu. A upozorňuje: „Do reklamačního protokolu je však bezpodmínečně nutné uvést, že si přejeme reklamaci vyřešit tímto způsobem.“
Číst dál: Platí i při reklamaci pravidlo třikrát a dost?
Ve východních kulturách je příprava a podávání čaje obřadem, u nás se často spokojíme s rychlým zalitím sáčku s neznámým obsahem. Co se v jeho útrobách skrývá? Spotřebitelský časopis dTest nechal pro své lednové vydání otestovat 17 porcovaných zelených čajů. Dva z nich by kvůli vysokému obsahu pesticidů ani neměly přijít na trh.
„V čajích jsme zjišťovali možnou přítomnost celkem tří stovek pesticidů. Nalezli jsme rezidua 21 z nich. Výrobky Tesco Green Tea a Dukát Zelený čaj tradiční obsahovaly insekticid acetamiprid v množství, které více než dvojnásobně překračuje unijní limit. Neměly by se vůbec objevit v obchodní síti,“ konstatuje Daniel Pavlis, vedoucí redakce časopisu dTest a dodává: „Tyto dva čaje navíc obsahovaly ještě dalších 11, respektive 13 reziduí pesticidů.“ Dukát Zelený čaj tradiční se přitom již v lednu roku 2014 objevil mezi nebezpečnými potravinami v databázi Státní potravinářské a zemědělské inspekce kvůli nadlimitnímu obsahu jiného insekticidu.
Číst dál: Zelené čaje - koktejl pesticidů v sáčku
Vánoce jsou pryč, ale útok obchodníků na naše peněženky rozhodně nekončí. Čas výprodejů je v plném proudu a po ulici skoro nejde projít bez pocitu, že co jsme neutratili před svátky, musíme utratit teď hned, protože levnější to nebude. Výprodeje jsou, byly a budou populární, ale je k nim třeba přistupovat s rozumem a čistou hlavou.
Abyste díky slevám ušetřili, měli byste mít určitý přehled o běžné ceně daného zboží. „Že je v určitém obchodě o 50 % zlevněno ještě neznamená, že ho za ‚zlevněnou‘ cenu nekoupíte jinde zcela běžně,“ upozorňuje Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu. Každá prodejní akce je určitým marketingovým tahem a vždy si musíte dávat pozor, i když se nemusí jednat přímo o klamavé obchodní praktiky. „Těmi mohou být falešné slevy, kdy prodejce cenu výrobku vlastně vůbec nesníží a slovo ‚sleva‘ použije jen jako magické zaklínadlo k nalákání nepozorného spotřebitele k nákupu. Nebo dočasné navýšení ceny, aby pak mohla být snížena na původní hladinu a vydávání tohoto rozdílu za slevu,“ vysvětluje Lukáš Zelený. Není roku, kdy by Česká obchodní inspekce během výprodejů neodhalila řadu chyb, kterých se obchodníci při slevách dopouštějí a kterými mohou zákazníky klamat.
Číst dál: Na co si dát pozor při povánočních výprodejích
Když najdeme pod stromečkem o velikost větší svetr, dva kávovary stejné značky nebo jiný dárek, který nás právě nepotěší, nemusíme zoufat. Často je možné dárky vrátit nebo vyměnit za něco jiného. Stačí jen vědět, jak na to.
„Obchodníci v kamenné prodejně nemají ze zákona povinnost zboží přijmout zpět bez udání důvodu ani jej vyměnit. Řada z nich se ovšem snaží zákazníkům vyjít vstříc a nad rámec svých zákonných povinností tyto možnosti nabízí,“ vysvětluje Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu. Mnohdy stačí se s obchodníkem už při nákupu dohodnout, že tuto možnost vyznačí na kupním dokladu. Nebude-li obdarovaný s dárkem spokojen, stačí zajít do prodejny a vybrat takové zboží, které se mu líbí nebo lépe sedí.
Pokud jsme s neúspěchem dárku předem nepočítali, ani pak není nic ztraceno. Obchodníci bývají chápaví a k výměně za jiné zboží či kupón na další nákup svolí. Méně vstřícní bývají, trváme-li za každou cenu na vrácení kupní ceny. Fakt, že si obdarovaný nic jiného nevybral a raději by peníze utratil na jiném místě, obchodníka zajímat nemusí. Nezapomínejme, že vracení vánočních dárků či jiného zboží není samozřejmostí. Vždy je však dobré si pospíšit a návštěvu prodejny dlouho neodkládat. Těžko si představit, že obchodník bude nadšeně darované zboží vyměňovat za jiné v půlce března.
Číst dál: Co s nechtěnými vánočními dárky?
PPávo na výměnu věci v případě uplatnění reklamace je pro řadu nakupujících i obchodníků stále tvrdý oříšek a často si jej vykládají po svém. Kdy máte nárok na výměnu výrobku? Může vám prodávající nutit jiný výrobek ze svého obchodu výměnou za vadné zboží?
Stává se, že se na zakoupeném zboží projeví vada a musíte uplatnit reklamaci.
Prodávající reklamaci uzná, ale protože stejné zboží již nemá, tvrdí, že si musíte v jeho
obchodě vybrat jiné zboží ve stejné hodnotě. Pokud si nevyberete dnes, vystaví vám
poukaz, který budete moci uplatnit ve lhůtě na něm uvedené.
„Spotřebitelé se na naši poradenskou linku často obracejí s podobnými dotazy a táží se,
zda je tento postup v souladu se zákonem. Naše odpověď je jednoznačná: není,“ říká
Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu.
Číst dál: Nenechte si vnutit výměnu výrobku za jiný