PPávo na výměnu věci v případě uplatnění reklamace je pro řadu nakupujících i obchodníků stále tvrdý oříšek a často si jej vykládají po svém. Kdy máte nárok na výměnu výrobku? Může vám prodávající nutit jiný výrobek ze svého obchodu výměnou za vadné zboží?
Stává se, že se na zakoupeném zboží projeví vada a musíte uplatnit reklamaci.
Prodávající reklamaci uzná, ale protože stejné zboží již nemá, tvrdí, že si musíte v jeho
obchodě vybrat jiné zboží ve stejné hodnotě. Pokud si nevyberete dnes, vystaví vám
poukaz, který budete moci uplatnit ve lhůtě na něm uvedené.
„Spotřebitelé se na naši poradenskou linku často obracejí s podobnými dotazy a táží se,
zda je tento postup v souladu se zákonem. Naše odpověď je jednoznačná: není,“ říká
Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu.
Podle občanského zákoníku existují v případě vady zboží následující možnosti, jak
situaci řešit. Jedná se o nárok na odstranění vady zboží, přiměřenou slevu z kupní ceny
nebo na odstoupení od smlouvy. Odstraněním vady se rozumí oprava věci, její výměna
nebo dodání chybějícího zboží. Výměna některé součásti věci standardně spadá pod
pojem opravy. U prodeje použitého zboží se právo na výměnu modifikuje do práva na
přiměřenou slevu.
Projevila se vada zboží v průběhu šesti měsíců od převzetí věci a vy jste uplatnili
reklamaci pro nesplněnou jakost při převzetí? „Vaším primárním nárokem je v tomto
případě právo na výměnu, není-li tento požadavek nepřiměřený. Například pokud
je možné věc jednoduše opravit nebo vyměnit nějakou její součást bez zbytečného
odkladu, budou mít tyto způsoby vyřízení reklamace přednost,“ vysvětluje Lukáš Zelený.
Právo na výměnu věci je v občanském zákoníku vyjádřeno jako právo na dodání nové
věci bez vad. „Z tohoto znění je zřejmé, že zákon má na mysli dodání stejné věci jako
té, která je specifikovaná v uzavřené kupní smlouvě,“ upozorňuje Lukáš Zelený. Tato
smlouva se totiž neruší, ale prodávající plní na jejím základě z titulu odpovědnosti
prodávajícího za vady spotřebního zboží. Navíc, oproti předchozí právní úpravě, je v
zákoníku výslovně uvedeno, že se má jednat o věc novou.
Pokud vám tedy prodávající tvrdí, že jste povinni akceptovat jiný způsob vyřízení
reklamace, nenechte se oklamat. Není-li možné provést výměnu, vzniká vám právo
na odstoupení od kupní smlouvy. Nic ovšem nebrání tomu, aby se prodávající se
spotřebitelem dohodli na odlišném postupu, pokud s tím obě strany souhlasí.